,,Skutočná cena”

Po pozretí si filmu The True Cost v preklade ,,Skutočná cena” ma hneď napadlo množstvo veci, či všetko okolo nás má naozaj skutočnú cenu. Tento film bol skôr zameraný na módu, ale je to vidieť všade okolo nás, nie len móda ale aj životný štýl  ľudí ako žijú. Aké sú ich priority? Čo sú ich ciele?

Samozrejme každý sa chceme mať čo najlepšie, chceme mať čo najnovšie veci. Novinky a najnovšie trendy oblečenia, lebo je to super byť IN. Ale je tu otázka:  koľko som ochotný za to zaplatiť? Samozrejme kúpim si lacnejšie niečo, veď prečo nie, a nie jeden kus ale 2 alebo až 3. Veď čo, keď sa mi to nebude páčiť, tak vyhodím a príde ďalšia kolekcia. U mňa to tak nie je. Nie som až tak zástanca módy, ale uvedomujeme si, že sú na svete aj iné krajiny, v ktorých mnohí ľudia bojujú o svoj život. Pracujú v neľudských podmienkach a sú mnoho krát nútení robiť, robiť a robiť ale za ,,skutočnú” cenu. My za oblečenie zaplatíme, ale je aj im adekvátne zaplatené za prácu ktorú vykonávajú? Určite  to tak nie je. Len je smutné, že šéfovia veľkých firiem módnych značiek takto ľudí využívajú na lacnú pracovnú silu.

ff750

Bangladéš, India, Čína a Japonsko a ešte mnoho ďalších krajín tretieho sveta sú pre nich vhodným cieľom v tom. Vidia, že ľudia čakajú na prácu, aby si mohli aspoň ako tak zarobiť na životu potrebné veci. Len mnoho krát sú oklamaný a skutočnosť je úplne iná. Nemajú žiadne ľudské práva, či už spravodlivú mzdu ale aj bezpečnosť pri práci.  Sú pre nich len otroci, ktorý chcú čo to pre rodinu ale hlavne deti aby mali aspoň čo jesť. Mnoho z nich pracuje len preto aby mohli zabezpečiť svojim deťom aspoň ako takú budúcnosť, aby nemuseli pracovať ako otroci. Keďže mnoho detí je tiež nútených pracovať. Je smutné, sledovať ako neustále rastie dopyt po oblečení a firmy zarábajú veľké peniaze na úkor ľudí, ktorí mnoho krát nedostanú ani to čo im bolo sľúbené.

Osobne, keď mám pravdu povedať, nie som zástanca módy, ale rád sa pekne oblečiem, neznamená to ale ,že musím mať najnovšie veci a každý týždeň nový kúsok z najaktuálnejšej kolekcie módnych návrhov. Len je to dosť vidno, keď sa človek prejde cez obchodný dom, že  obchodné reťazce doslova nútia ľudí, aby si to kúpil. Pretože základom rýchlej módy je človeka hneď chytiť a  priam upútať, toto musíš mať, aby si bol iný , lepší  a odlíšil sa od ostatných. Mnohým ľudom to však ale zrejme neprekáža , že neustále obmieňajú svoj šatník a kupujú a kupujú, pretože módne značky ako napr.: Mexx, Mango, H&M, ZARA, FOREVER21 stále vytvárajú častejšie, novšie, pestrejšie kolekcie. Nestačia im len 4 základne kolekcie  – jar, zima, leto, jeseň. Čo som si myslel, že tak to je. Len pojem rýchla móda je aj z toho pohľadu braná tak, že odev ako taký je pre ľudí lacný a väčšinou kvalita tovaru je nízka preto množstvo ľudí už nepozerá nato, že keď sa niečo na odeve pokazí, že dá sa to prišiť a nosiť ďalej, je jednoduchšie to vyhodiť a kúpiť nové. Majitelia sú samozrejme radi, že ľudia nakupujú, ale na svojich pracovníkov neberú ohľad, pretože vedia , že sa dajú ľahko nahradiť ďalším. Len koľko ľudských životov už vyhaslo a stále sa s tým nič nerobí. Kde je problém? Kto je na vine , že to takto všetko ide?

No samozrejme, že MY, ľudia sme na chybe. Riešime to nejako?

Prestaneme nakupovať nové veci, alebo obmedzíme nakupovanie stále nových veci? Na túto otázku si musí odpovedať každý sám, každopádne je to samostatné rozhodnutie jednotlivca. Je mnoho ľudí, ktorí sú ochotní pomáhať ľudom v krajinách tretieho sveta, aby sa mali aspoň o niečo lepšie, aby mali základné veci na život. Osobne poznám niekoľko ľudí ktorý majú adoptované deti na diaľku v krajinách, kde ľudia trpia  a prostredníctvom finančných darov im vedia zabezpečiť lepší život a deťom základné vzdelanie aby mohli, svoj život rozvíjať ďalej. Tiež, osobne máme 1 dieťa, o ktoré sa môžeme aspoň takto postarať a pomôcť ako sa dá. Záleží len na nás ľuďoch, aký postoj k tomu zaujmeme, ale treba konať a nie sa len prizerať.  Samozrejme kde začať?  Jednoduchá odpoveď:  OD SEBA SAMÉHO.

ADRA_AnAp14_3

Matej Bruchala  KOMU ( sk.01 )

 

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s