Fast Fashion

Móda je umenie, ktoré sa vyvíja raketovou rýchlosťou. Každú chvíľu sú trendom iné strihy, farby či vzory a predsa každá správna žena musí kráčať s dobou. No bohužiaľ veľkou škodou je to, že móda sa dostala do štádia, kedy sa nekvalitné oblečenie v obchodoch predáva tak rýchlo, ako hamburgre vo fast foode.

V dnešnej dobe fast fashion rapídne stúpa a musím sa priznať, že aj ja som nevedomky prepadla do tejto kategórie ľudí, no až po pozretí tohto dokumentu som si uvedomila, čo všetko sa potláča pred verejnosťou. Mnohí z nás by ostali prekvapení keby zistili, že tričko, ktoré sme si kúpili za pár eur, vyrobilo niekde v Bangladéši desať ročné dievčatko. Väčšina z nás si ani neuvedomuje čo všetko musia títo ľudia prežívať. Práve preto sa pozorne pozrite na svoje kúsky v skrini. Naozaj toho toľko potrebujem ? Úprimne veľa krát sa mi stalo to, že som niečo zbadala a povedala som si, že to určite musím mať či už kvôli tomu, že to bolo cenovo dostupné alebo to malo nejaký zaujímavý koncept. Popravde som ten kúsok oblečenie ani len nepotrebovala. Keďže to ale upútalo moju pozornosť, jednoducho som nevedela odolať a kúpila som si. S pocitom, že som “skalu plne” rozhodnutá, že to určite budem nosiť. No pravda je úplný opak. Tento kúsok oblečenia som na seba mala možno raz a viac krát som to na sebe oblečené nemala, no a nakoniec tento kúsok oblečenia skončil zahrabaný pod kopou ďalšieho oblečenia.

Prečo to tak vlastne je ? Všetci dobre vieme, že výpredaje z obchodov na nás kričia pomerne každú chvíľu, ak nejde o letný či zimný výpredaj, tak sú to aj sezónne výpredaje.  Jednoducho si poviete, že sa tam musíte ísť predsa pozrieť, veď zľavy sú zľavy. Nakupujeme oblečenie zbytočne bez toho aby sme to potrebovali len kvôli tomu, že je v zľave. Možno sa nám ten kúsok odevu ani nepáči a možno ho na sebe ani nebudeme mať, ale keďže sa z pôvodnej ceny, ktorá bola možno príliš vysoká stala dostupná cena, poviete si, veď prečo nie. No buďme realisti. Koľko krát si to na seba naozaj dáme ? Ako som spomínala veľa krát to skončí tak, že ten kúsok oblečenia skončí v skrini alebo sa zničí postupným praním, lebo je nekvalitný alebo zistíte, že ho nemáte k čomu nosiť. A načo sa zahadzovať s takou handrou?  Preto by sme mali všetci vytriediť  celú skriňu a nechať si tam len tie kúsky, ktoré si reálne vieme na sebe predstaviť. A čo s tým zvyšným oblečením ?  Existuje veľa charít, alebo ho proste podarujte. V poslednej dobe som si veľmi obľúbila návštevy second handov či vintage obchodov. Nájdete tam rôzne kúsky, ktoré by ste v bežnom obchode ani len nenašli. Verte mi, stojí to za vyskúšanie.

Taktiež niekedy nie je na škodu sa poobzerať v skriniach naším mamin alebo babiek. Niekedy tam nájdeme mnoho zaujímavých kúskov, ktoré v konečnom dôsledku vyzerajú geniálne. Takže netreba zbytočne míňať peniaze za kúsky, ktoré nám vydržia možno jednu sezónu ale treba sa aj poobzerať okolo seba a možno práve tak nájdeme inšpiráciu a lepší nadhľad.

