ÁNO, je to tak!

 

Na svete sa dejú zlé veci.

Nemám na mysli to, že sa každý deň nesmejete ako chlapec na obrázku, ale to že deti ako on nám vyrábajú oblečenie. Zločiny proti prostej ľudskosti. Prehrešky človeka voči človeku. Toto je odvrátená tvár fenoménu „fastfashion“.

IMG_1470

Módne obdobia už dávno nedelíme len medzi leto a zimu. Dnes nám ich je nanucovaných viac než 50 v roku. Kvalitné výrobky spoľahlivých predajcov sú na ústupe, no výrobcovia rýchlej módy  sú na vzostupe. Faktom je že ponúkajú lacné produkty, ktoré v obchodoch vymieňajú za nové „rýchle kolekcie“ na týždňovej báze. Vyrába sa nekvalitne no veľa. Biznis model fungujúci pod heslom: Nízka kvalita, nízka cena a veľa šumu okolo marketingu. Návrhy prispôsobené rozpadávaniu sa oblečenia. „Obchody ako je H&M vypúšťajú stovky miliónov položiek ročne. Dávajú nízku cenu na oblečenie a zarábajú svoj zisk produkovaním obrovských množstiev.“(E. Cline). Využíva sa lacná pracovná sila hraničiaca s ľudskou nedôstojnosťou. Využíva sa detská práca.

Kupuj, kupuj, kupuj a nestaraj sa o nič viac.

Si konzument, nie človek.

 

Nie je však v silách mojich či vašich vykonať čin taký, ktorý utíšil by nenásytných.

AAEAAQAAAAAAAAEeAAAAJDlhYzY1ZDg4LWNmZjgtNGQzOC04ZDdkLTJkYTRhOGFjNzU1Mw

Problém napriek tomu vidím vždy v zrkadle.

Ignorancia, nezáujem, ľahostajnosť, benevolentnosť… výrazov je mnoho, nazvať sa to dá akokoľvek. No vždy cítime, že to je nesprávne. Núti nás to premýšľať o čom nechceme. Veď kto si chce predstavovať vlastné dieťa, rodinu, matku či starého otca, tvrdo pracujúcich pod jednou strechou v 12-hodinovom režime a so 4 dňami voľna ročne, na čínsky nový rok, to všetko za 15 eur mesačne, aby si mohol niekto v srdci starej Európy, kúpiť tričko, ktoré síce nepotrebuje, ale je tak lacné, že si ho aj z mizivého platu môže dovoliť.

No ale moja malá sestrička a ani ja tam nie sme a nerobíme to, takže je to úplne v poriadku. No veru nie je to úplne v poriadku, obe si to módne oblečenie plné toxínov a olova, dávate každé ráno na seba. Možno keď ti to spôsobí ochorenie, pocítiš empatiu.

Chýba nám zdravá aktivita, chcieť a konať činy. Základom zmeny je uvedomenie.

Video má len pár minút a point prichádza z jeho koncom 😉

 

Som len kvapka v mori a nič nezmôžem!    

Tak toto je demonštrácia najväčšej hlúposti pod slnkom.

Ak by takto uvažovali ľudia v priebehu histórie sveta, dnes by ste v jaskyni búchali o seba kamene. Tu je jeden z množstva reálnych príkladov, kedy sa človek uvedomil a aktívne konal:

satelitné snímky a SK článok o Yacoubovi tu: http://bit.ly/1VbCChm

 

Nemýľte sa, nie som jehovista ktorému ste nevedomky otvorili dvere. Nechcem vás presviedčať, že je niečo zlé a oné dobré. Nemusíte vstať a začať nakupovať v secondhande, alebo prírodné ľanové kroje z tkáčskeho stavu, vyrábané počas dlhých zimných večerov a uznávať tradície. Nemusíte ani byť „Slniečkári, hypstajlery či handmade DIY.“. Nemusíte podporovať domácich výrobcov a tým ekonomiku i zamestnanosť či rast národa. Nemusíte hľadať na odevoch označenie „fair wear“, garantujúce absenciu detskej práce a mnoho ďalších ľudských záruk.   Nemusíš nič!

 

GECQvqL

Ale môžeš všetko.

 

 

To že si prestanete kupovať tieto výrobky, síce hneď nespustí revolúciu a deti neprestanú pracovať. Ale každé jedno malé semienko zmeny, neskôr sa lesom stáva. Yacoubo o tom vie svoje. Nepresviedčajte inšpirujete.

Človek nech človeku vlkom nie je.

 

fair-wear-

PS: Suvereno predáva tričká k novému albumu „Jednoducho“ a hádajte aké označenie majú na štítku? shop.rukahore.sk/suvereno

PS2: Takko je tiež férové (člen nadácie Fair Wear Foundation)

PS3: svoje idey  propaguje férovo aj Igor Hanečák , mladý chalan s dobrými úmyslami 🙂

Koľko naozaj stojí tričko za 3€ vo výpredaji?

 

DOPLNENIE ČLÁNKU:

Po búrlivej debate so spolubývajúcimi o tom, ako chcem zobrať tým chudákom aj tých posledných 15eur ktoré na mesiac majú. A otázke Čo budú robiť keď prestanú fungovať tieto továrne a z čoho budú žiť, na ktorú som nepoznal odpoveď. Som sa rozhodol napriek tomu prejaviť empatiu s týmito ľuďmi  a nepodporovať speedfashion, necítim to ako správne. Do doby písania tohto blogu, som nemal potrebu nejako zverejňovať svoj postoj. Netlačil som nikomu svoj názor, no ak sa spýtal povedal som mu, že to nerobím, lebo sa mi to nepáči. 

 

V základe sú dve možnosti aktívneho riešenia. Možnosť podporiť

a)    domáci trh       b)fearwear produkciu

 

 podpora domáceho trhu má reálny dopad na úroveň nášho života. Podpora malých či stredných podnikateľov dávajúcich zamestnanie našim blízkym či ľuďom z okolia. Následný rozvoj podniku a možnosť zamestnať viac ľudí a skvalitniť poskytované služby. Čo tiež pohne poskytne priaznivejšie prostredie pre život. Sekundárny dopad v tomto kontexte je nepodporenie práce detí. Najideálnejšie by však bolo, aby takáto situácia vôbec nebola. Preto ak máte politickú moc, zatlačte na vládne mocnosti daných krajín, aby takéto zderstvo na vlastnom národe neprehliadali a už vôbec nepodporovali.

JK

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s