Nedávno som mala možnosť vidieť dokument o takzvanej fast fashion- rýchlej móde. Prvá vec, ktorá mi napadla hneď v úvode dokumentu boli nákupné centrá. V hlave mi rýchlo prebehlo veľmi veľa názvov rôznych obchodov s oblečením a uvedomila som si, že tieto obchodné domy sú ako keby nejakým centrom rýchlej módy. Ďalšia vec, ktorá mi behala po rozume, bolo množstvo tovaru. Predstavila som si, koľko vecí sa nachádza v regáloch na týchto miestach, koľko rôznych veľkostí a farieb. Vždy som bola oboznámená s tým, odkiaľ všetky tie veci pochádzajú, ako sú vyrábané no nikdy som nerozumela prečo niekto robí tak náročnú prácu za tak malú sumu. Vďaka tomuto dokumentu som sa dozvedela, že výplata pre týchto ľudí, ktorí vyrábajú tovar pre celosvetové obchodné reťazce je niečo okolo 10 dolárov za mesiac. Bola som naozaj veľmi zhrozená, ako sa vôbec z takýchto financií dá uživiť rodinu . Priznám sa, že som sa nad týmto problémom nikdy nejak extrémne nezamýšľala, no práve to je príčina, prečo niečo také na svete aj funguje. V dnešnom svete je život rýchly- čím rýchlejší, tým produktívnejší. Aspoň to si väčšina ľudí myslí. Preto málokto má čas zamyslieť sa ,keď si v obchode skúša nové sako na pracovný pohovor, kde ten kúsok oblečenia vznikol. A tým, že si to neuvedomí, to sako kúpi a prispeje k rýchlej móde, pretože v dnešnej konzumnej dobe sa najviac vyrábané veci, ktoré užívatelia kupujú, no bohužiaľ aj veci, po ktorých až taký dopyt nie je. V tomto dokumente bolo povedané o princípe výroby. Za danými fabrikami prídu obchodné reťazce s ponukou na výrobu sortimentu pre nich. Tento reťazec predáva to tričko za 5 dolárov, my ho chceme predávať za 4. Takto to pokračuje aj ďalej, pretože príde ďaľší konkurent, ktorí to tričko chcú predať za 3 doláre. A fabriky ponuku príjmu, pretože peniaze potrebujú a ponuku by dostal niekto iný. Niektorí z ľudí pracujúcich v tejto oblasti nevideli svoje rodiny roky. Matky svoje deti musia brávať so sebou, lebo sa o ne nemá kto starať, a v tomto dôsledku musia deti sedieť v škodlivých výparoch a prostredí, ktoré nie je určené pre deti. Po spomínanom filme, som sa zastavila v obchodnom centre v jednom nemenovamo obchode a našla som nohavice v zľave. Stojím nad nimi, držím ich v rukách a zrazu si uvedomujem, odkiaľ tieto nohavice pochádzajú. Uvedomujem si to po prýkrát v živote. Je správne kúpiť si tie nohavice? Myslím si, že keby si to uvedomila väčšina z nás uvedomila a myslela na to kde sú tieto veci vyrábané, a v akých podmienkach žijú ľudia, ktorí ich šili, mohli by sme túto rýchlu módu zastaviť spoločne. Pretože človek je jediný tvor, ktorí dokáže napraviť škody, ktoré aj sám napáchal.

Pridaj komentár

