Na hodine etickej výchovy sme dostali zadanie. Pozreli sme si akési video, ktoré sme si mali dopozeraťdoma, pretože na hodine sme to nestihli, a následne sme k tomu mali napísať úvahu, esej, blok – ako chcete. Pre nás – študentov, ktorí majú počas semestra neskutočne „veľa“ povinností, to bolo samozrejme veľmi otravné, nepotrebné a kládli sme si otázku „Na čo mi to je?“ To sme typickí my – všetko nás otravuje, všetko je zbytočné, náš všeobecný prehľad nie je o nič väčší ako prehľad dieťaťa vo veku, keď sa na všetko pýta, všetko ho zaujíma a všetko chce robiť. Nebudem sa tajiť tým, že nepatrím do tejto skupiny. Teda, nie vždy, ale tentokrát ma to ozaj otravovalo. Otravovalo ma to  však len do  momentu, kedy som sa stala tou starou, „múdrejšou“ Domčou a zamyslela som sa. To ja tak mávam – sú vo mne dve osoby (možno je to tým znamením – blíženci – znamenie dvoch tvárí) – jedna rebelka, nezodpovedná „šomroška“, a druhá – zodpovedná, uvedomelá mladá dáma, ktorá pozná skutočné ľudské hodnoty a vie, čo je dobré, a čo zlé.

Tak, a teraz k veci.

     Fast fashion. Téma, o ktorej som sa pred zhliadnutím tohto videa nikdy nezamýšľala, pretože,  priznám sa, ani som o tom nikdy nepočula. (Niekedy mám ozaj pocit, že sa ma tento svet netýka a žijem niekde na inej  planéte). Keby sa ma pred tým niekto opýtal, čo  pod fast fashion rozumiem, asi by som odpovedala, že je to nejaká rýchla letná móda, teda tielko a krátke gate, resp. šaty a žabky. Alebo by som si myslela, že je to nejaký nový názov pre módu, o ktorej ešte nič neviem. Robím si srandu. Teda, naozaj by som tak odpovedala, ale v skutočnosti toto naozaj nie je téma, o ktorej by sme mohli žartovať.

Predpokladám, že každý, resp. väčšina z nás si po pozretí tohto videa z akéhosi ľudského hľadiska položil otázku: „Prečo?“  Ako je len možné, že sa TOTO deje vo svete? Kde sa pominula ľudskosť, úcta človeka k človeku, spolupatričnosť? Viem, že sa dejú oveľa horšie a tragickejšie veci, ale ja sa teraz zameriavam nad danou problematikou. Viem aj to, že biznis je biznis a peniaze vládnu svetu, a bohužiaľ viem aj to, že menia charakter človeka, čo je viditeľné aj v kamarátskych kruhoch.  Ale to sa skutočne dá len neľudskou a bezcitnou cestou? To sa nenájde spôsob, kedy budú obidve strany spokojné? A to nevravím len o téme fast fashion, ale celkovo o tom, ako si zamestnávatelia nevážia svojich zamestnancov a ľudí, ktorí pre nich robia. Ach! Podľa môjho skromného názoru sa to dá. Všetko sa dá, len treba chcieť. Áno, som ten typ človeka, ktorý by chcel zachrániť celý svet a spraviť ho lepším len tak, mávnutím čarovného  prútika od Harryho Pottera. Taktiež mám obrovskú vieru,ale myslím, že aj zdravý rozum a keby sme sa v dnešnom svete riadili heslom „Nerob druhému to, čo nechceš, aby robili tebe“, bol by svet lepším. Viem, ono to znie veľmi jednodcho a pri čítaní týchto riadkov  si niekto môže myslieť, že mám nie len ružové okuliare, ale aj ružový mozog. Ale preboha! Veď je to o nás! Kto toto všetko robí? Predsa my – ľudia. Vždy sa na niečo odvolávame, najčastejšie na čas – že nás tlačí, je určitý deadline a musísme to stihnúť. A čo by sa stalo, keby sme stanovený deadline nedodržali? Áno, existuje určitá hierarchia – majiteľ, šéf, majster, vedúci, zamestnanec. Každý by každému strhol z platu…Ale majiteľ, ktorý sa rozhodol postaviť nový obchodný dom je tlačený kým? Či vidinou, že mohol byť „nabalený“  mesiac, ale je nabalený len týždeň? A akýto princíp funguje aj v fast fashion-e a celkovo všade. Je to o tom  najvyššie postavenom diktátorovi, ktorý je posadnutý vidinou peňazí, a zároveň zabúda byť človekom. A to je problém dnešného sveta, sme všeličím – učiteľmi, riaditeľmi, majiteľmi, právnikmi,… ale  akosi zabúdame byť ľuďmi.

A konkrétne k téme fast fashion – pre mňa to znamená poskytovanie práce chudobným ľuďom v chudobných krajinách neľudským spôsobom za neľudských podmienok.

Ľudia, prosím, buďme ľudmi! Veď to je naše poslanie….

Pridaj komentár

