The True Cost

Ľudskosť. Empatia. Altruizmus. Nesebectvo.
Vlastnosti ktoré sú u ľudí tak málo vídané a práve preto by mali byť o to viac cenené. Tento dokument bol o „fast fashion“, to však tvorí iba jeden z mnohých problémov našej spoločnosti. Kritika systému v ktorom žijeme- kapitalizmu- je na mieste, pretože pokiaľ budeme žiť v spoločnosti v ktorej prvým a najdôležitejším pravidlom je výška príjmu, nezbavíme sa pokryteckých záležitostí ako sú vojny (ktoré sú nesmierne ekonomicky výhodné), alebo aj fast fashion.

Osobne ma dosť zaráža dopad, ktoré majú obrovské módne koncerny na rozvojové krajiny. V jednom momente by si človek myslel, že ich tieto spoločnosti istým spôsobom vlastnia- požiadavky ostávajú rovnaké iba cena sa stále znižuje. Znižuje sa cena oblečenia v našich obchodoch a úmerne k tomu sa znižujú aj mzdy a pracovné podmienky v krajinách ich tvorcov.
Sledovať hovorcov týchto veľkých spoločností má až priveľa spoločného s rozprávaním politikov na rôznych debatách- vyhýbanie sa priamej odpovedi na otázky, dookola iba opakovať, prečo je naša spoločnosť a naše výrobky také skvelé a úžasné. Smutné pomyslenie je to, že tí ľudia tomu naozaj aj veria.
Ale otvorene si priznajme záleží niekomu z nás na tom? Radšej budeme mať v obchodoch lacnejšie oblečenie a budeme ignorovať podmienky niekde na druhom konci sveta, ako ho mať drahšie. Nedostatok ľudskosti, empatie, to je presne to, čo v nás ľuďoch najviac chýba.

Jedným z najhorších možných aspektov tohto systému je reklama- v mojom pohľade totálne iritujúce vymývanie mozgov a jeden z hlavných dôvodov, prečo som prestal sledovať televíziu. Dajte si moju nezdravú limonádu, pretože chutí najlepšie, kúpte si moju voňavku a budú vás chcieť všetky slečny, kúpte si môj toaletný papier, lebo iba s tým si viete… no veď viete čo. Je to čoraz viac a viac bizarnejšie. Bohužiaľ pri reklame platí pravidlo všeobecne platiace aj vo svete- miliónkrát opakovaná lož sa stáva pravdou.

Doteraz som rozprával len o nás, o ľuďoch, lenže my nie sme stredobodom vesmíru, aj keď si to občas myslíme. Nie sme stredobodom dokonca ani tejto planéty, hoci ju rozhodne najviac ovplyvňujeme. Pesticídy, znečistenia, geneticky modifikované druhy rastlín, či zvierat. To všetko je zamerané na vyššiu produkciu a ja sa opäť vraciam k samotnej myšlienke nášho systému- robí sa to kvôli vyššiemu zisku. Táto Zem nám nepatrí no napriek tomu je pretvárame a zabíjame. Globálne problémy tejto planéty by sa rozhodne nemali zanedbávať pretože možno teraz nás priamo neovplyvňujú, ale o pár desaťročí by mohli. A to už môže byť aj neskoro.

Aby som zakončil tento nekončiaci pesimizmus, na ktorý sa táto úvaha premenila, rád by som dodal, že nevidím nádej na zmenu tohto stavu. Peniaze sú lákavé, chceme ich všetci a tešíme sa keď je niečo lacnejšie, hoci aj na úkor ľudí v Bangladéši, či Kambodži. Čo oči nevidia, to srdce netrápi. Momentálne sa aj ja trápim nad tými ľuďmi a mám pocit, že by som ich chcel všetkých zachrániť. Ale ak sa ma na to spýtate o rok, tak si pravdepodobne budem pamätať len zopár útržkov o nejakej budove v Ázií, ktorá pochovala tisíc ľudí. Poplačeme si nad tým vo svojom vnútri a o desať minút na to, si idem kúpiť tričko do H&M, čím nepriamo takéto dopady podporujem.
Do tohto štádia sme však tlačení už odmalička- všetkými tými hlúpymi reklamami a našimi rodičmi, ktorý pracujú a snažia sa náš uživiť. Teraz nijako nezmenšujem ich obetu- kiežby mal každý takých rodičov ako mám ja… ale sú väzňami tohto nekončiaceho kruhu z ktorého nám nie je dovolené vystúpiť. Pretože čo môžeme bez peňazí- vyhladovať na smrť? Alebo rovno skočiť z mosta?
Samozrejme existuje zopár osvietených ľudí. To sú tí ktorým záleží na iných, tí ktorým nechýbajú tie vlastnosti určujúce dobro človeka. A možno preto máme stále nádej. Chcel by som byť jedným z nich a chcel by som vystúpiť z tohto kruhu. Chcel by som byť ten čo dáva nádej.

Ivan Janák

Pridaj komentár

