Stop fastfashion

Fastfashion. Jednoduché slovné spojenie spôsobujúce množstvo problémov, ktoré si samotné ľudstvo vôbec neuvedomuje. Ako je možné, aby móda, ktorá nemá nič spoločné so životným prostredím, nepriaznivo vplývala na ľudstvo, pôdu, ovzdušie, vodstvo a, predovšetkým, na celú planétu?

Celý kolobeh výroby, kúpy a následného spotrebovania začína reklamami v podobe letákov alebo reklamami z televízie či rádia, v ktorých sa človek dozvie o nízkych cenách módnych produktov. Síce je náš šatník preplnený a ďalšie oblečenie nepotrebujeme, reklama nás presvedčí kúpiť si nové tričko či nohavice za výhodnú cenu.

Obchodníci medzi sebou súperia o svojich zákazníkov. Pre tento „boj‘‘ existuje ekvivalent konkurencia. Práve konkurencia medzi obchodnými spoločnosťami spôsobuje zníženie cien produktov. Jedna spoločnosť predáva lacné oblečenie, druhá ešte viac zníži cenu. Najväčší dopad je na pracovníkov z rozvojových krajín, ako napríklad z Bangladéša, Kambodže, pretože oni sú jediným bodom z celého cyklu, kde sa dá znížiť cena výroby. Vykonávajú „otrokársku prácu‘‘ v zlých podmienkach za veľmi malú mzdu. Ak by aj mali výhrady voči vedeniu a žiadali by väčšie platy, najhoršie by skončili opäť na tom len oni. Spoločnosť by odišla z krajiny a z malej mzdy by nemali vôbec nič.

Rovnako aj farmári pestujúci bavlnu sú na tom zle.  Aby mali úrodu, na ktorej zarobia peniaze na prežitie, musia využívať chemikálie, ktoré škodlivo pôsobia na ľudský organizmus. Pesticídy spôsobujú ochorenie prejavujúce sa najmä na deťoch. Ak je úroda malá a nedokážu zaplatiť za pôdu, zadlžujú sa a nakoniec im pôdu vezmú. Výsledkom je samovražda farmárov, pretože pôda je často jediné, čo majú.

Otázka znie, či oblečenie, ktoré kúpime za 5 eur, skutočne stojí tých pár eur. Našu planétu to nič nestojí? Chemikálie v pôde, výpary z komínov priemyselných parkov, znečistená odpadová voda, objavujúce sa choroby u ľudí, smrť, samovražda…

Ľudstvo sa pri kúpe tohto lacného produktu nezamýšľa nad výrobnými dôsledkami. Je potrebné, aby ľudstvo bolo o tom oboznámené. Nekupujme si oblečenie, keď ho nepotrebujeme. Kupujme len to, čo skutočne potrebujeme. Nedajme sa oklamať reklamami. Zabráňme otrokárskej práci v rozvojových krajinách. Povedzme stop fastfashion.

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s