Siahnuť si na aktuálne spoločenské témy a diskutovať o nich

            Mediálna tvorby zameraná na tému je obzvlášť vhodná na zaujímavé spracovanie a sprístupnenie spoločensky významných a komplexných tém mladým ľuďom. Poznávaním takýchto tém a artikuláciou svojho názoru by malo pomôcť umožniť podieľať sa na spolurozhodovaní v konkrétnych spoločenských procesoch. Na školách sa vyučujú predmety ako etika a iné spoločenské vedy, ktoré majú neprehliadnuteľné spoločensko- kultúrne dimenzie. V rámci nich sa nám ponúkajú témy politické alebo spoločenské, ktoré sa často týkajú aktuálneho vývoja vo svete.

Medzi témy, vhodné na spracovanie v rámci MVZT patria napríklad:

  • zdravie/choroby/postihnutia
  • globalizácia/migrácia/ individualizácia
  • vojna/politické/ náboženské konflikty
  • klimatické zmeny/politika životného prostredia
  • komercializácia/ konzumná spoločnosť

Vo všeobecnosti platí, že sociálne významné témy sú tie, ktoré sú aktuálne dôležité jednak pre verejnosť a sú zároveň s potenciálne možným významným zásahom do budúcnosti. O takýchto témach často diskutujú najrôznejší aktéri, s najrôznejšími záujmami a z najrôznejších perspektív, a to je práve základom etickej a sociálnej dimenzie takýchto konfliktov.

Na to, aby sme sa v podobných témach vyznali potrebujeme mať určitú znalosť pozadia a kontextu. Aby si jedinec vybudoval vlastné hodnotiace kritéria a vlastný pohľad je nutné sa s predmetom diskurzívne stretnúť. Predmet musí byť predstavený z rôznych perspektív, musia byť vnímané perspektívy jednotlivých diskusií a ich účastníkov.

Téma etických aspektov „fast fashion“ je jednou z najkontroverznejších tém súčasnosti. Vzhľadom na to, že nami vytvorený projekt sme realizovali bez akýchkoľvek finančných prostriedkov, vybrali sme si premietanie dokumentárneho filmu, ako nízkonákladovú formu edukácie. Predmetom a ťažiskom 100 minútových prednášok, ktoré sme prezentovali v dvoch skupinách bol film „The true cost“, v preklade skutočná cena, ktorý vyšiel v roku 2015 a bol zaradený medzi náučné filmy zaoberajúce sa globalizáciou, životným prostredím, právami žien, rozvojovými krajinami, klimatickými zmenami, politikou dnešného konzumno-kapitalistického sveta.

Film režírovaný Andrew Morganom a produkovaný Michaelom Rossom je príbehom o oblečení, ktoré nosíme, o ľuďoch, ktorí ho vyrábajú, o dopade tohto priemyslu na náš svet. Cena oblečenia v posledných dekádach rapídne klesla, zatiaľ čo cena ľudských a prírodných zdrojov rapídne vzrástla. „The true cost“ je priekopnícky dokument, ktorý odkrýva pozadie módneho priemyslu a prinúti vás uvažovať, kto vlastne platí cenu za toho rýchlo sa meniace lacné oblečenie.

          Dokument bol natočený v krajinách naprieč celým svetom, prináša kontrast medzi módnymi mólami a špinavými slamami Bangladéša, obsahuje množstvo rozhovory s najvplyvnejšími osobnosťami módneho priemyslu, ako napríklad Stella McCartney, Livia Firth, Vandana Shiva a Richard Wolff. „The true cost“ je bezprecedentným projektom, ktorý otvára oči vďaka virtuálnej ceste okolo sveta a do životov rôznych ľudí, ktorí stoja za výrobou nášho oblečenia. [1]

              Film sme vyhodnotili ako vhodný edukačný prostriedok pre náš projekt, zameraný na spoločensky významnú tému „etických aspektov fast fashion.

          Premietanie bolo nasledované diskusiami na tému a samotnými workshopmi s platformou WordPress, ktoré podrobne uvádzame v stručnej metodologickej príručke v kategórii Mediálna tvorba zameraná na tému.

Zdroj: [1] Bullfrogfilms. [online]. The true cost [2016-015-04]. Dostupné na internete: http://bullfrogfilms.com/catalog/true.html.

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s