Peniaze alebo život?!

„Peniaze alebo život?!“ Táto fráza vyzerá na prvý pohľad ako vytrhnutá z rozprávky o zbojníkoch. Málokto si uvedomí, že túto otázku si pokladá nespočetné množstvo ľudí aj dnes, v dvadsiatom prvom storočí. Sú to ľudia, ktorí si na trhu práce musia vyberať menšie zlo. Tí, ktorých šéf si myslí, že sú jeho majetkom a tí, ktorí otročia v otrasných podmienkach, zatiaľ čo ty sa prechádzaš po obchodnom centre a nakupuješ veci, ktoré nepotrebuješ.

Kambodža, Bangladéš, India, Japonsko, Čína a mnoho ďalších. V týchto krajinách sa vyrába takzvaná rýchla móda. Úprimne, koľko z nás sa niekedy zamyslelo nad skutočnou cenou vecí, ktoré kupujeme? Áno, prvá vec nad ktorou začneme uvažovať sú peniaze. Tričko, ktoré som si kúpila za 10 eur má skutočnú hodnotu skoro nulovú. Keby stálo viac tak si ho určite nekúpim. Ale keby stálo polovicu ceny, kúpim si aj tri.. Haló! Zobuďme sa! Toto nie je „skutočná cena“ o ktorej treba premýšľať! Skutočnou cenou je otrocká práca ľudí, ktorí žijú v úbohých podmienkach. Nemajú nijaké práva na spravodlivú mzdu či bezpečnosť pri práci. A čo na to vláda a úrady? Je ťažké presadiť spravodlivé zákony v krajinách, kde samotní zákonodárci svoje vyhlášky nerešpektujú. Ide predsa o ekonomiku a tá sa stala za posledné roky nedotknuteľnou témou. A ľudí, ktorí majú odvahu niečo zmeniť, je tak neskutočne málo.
Výnosy, vyšší HDP a finančné blaho majiteľov sa stali najdôležitejšími métami v biznise módy. Klapky na očiach majú aj kupujúci, ktorým stačí dobrý pocit z nových vecí, aj napriek tomu, že im skutočné šťastie nikdy neprinesú. Hlavne že ich kúpili lacno a preto budú mať menšie výčitky, keď ich budú vyhadzovať. Alebo, pre lepší pocit, pošlú ich na charitu. A že pri tom zabíjame samých seba? Nepodstatné.

Dokáže vôbec jednotlivec niečo zmeniť? Má zmysel začat od seba? Určite áno. Príroda má totiž limity, ktoré sme už dávno prekročili. A verte tomu, že keď zájdeme príliš ďaleko, ona sa s nami maznať nebude. Ak začneme teraz bojovať proti fast fashion, zároveň tým bojujeme za svoj život aj a životy tých, ktorých plač sa snažíme nepočuť.

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s