Niekedy stačí tak málo…

šfastfashion

Ťažká téma. Doposiaľ mnou neriešená. Stačí, aby mi niekto pustil dokument. Otvoril oči. Prichádza čas na hlboké uvažovanie. Jedna otázka. Prečo? Tisíce myšlienok v mojej mysli. Čo napísať skôr? Idey medzi sebou bojujú, neviem kde začať. Je mi z toho smutno. Niekedy až do plaču. Silné príbehy, skoro žiadne životné podmienky, krutá realita, otroci, konzumná spoločnosť, majitelia bez chrbtovej kosti. Tieto myšlienkové útržky možno spojiť do dvoch, mne už od nedávna známych slov: fast fashion = rýchla móda.

Veľa oblečenia za málo muziky. V skrini ho máme plno a nikdy si nemáme čo obliecť. Preto zájdeme znovu do obchodu a kúpime si niečo na seba za lacný peniaz. „Problém“ dnešnej doby! Vôbec si neuvedomujeme, čo musia niektorí urobiť preto, aby sme to oblečenie vôbec mohli nosiť. Ako sa vyrába, kto ho vyrába a aj to z čoho je vyrobené. Doteraz som si to neuvedomovala ani ja.

Bangladéš, Kambodža, Maroko, Pakistan. Už dávno nie je pravda, že sa väčšina odevov vyrába v Číne. Ľudia otročia, aby ich deti mali čo jesť. Robia všetko pre to, aby im dali vzdelanie a aby neskončili ako oni – ich rodičia. To by bol ten lepší prípad. Lenže deti chodia do práce so svojimi rodičmi, pretože ich nemá kto strážiť, alebo musia pracovať aj oni sami. Majú malé rúčky a na ťažké výšivky, kam sa dospelá ruka dostane veľmi ťažko, využijú detské. Už len keď si na to pomyslím, mám zo seba výčitky. Bohvie, ktoré moje oblečenie vyrábali.

Ale teraz k uvedeniu veci na správnu mieru. Základom rýchlej módy je okamžite zaujať. Ľahkým „sústom“ sú tí, ktorí chcú byť neustále „in“, čiže im neprekáža, ak musia meniť šatník niekoľkokrát za rok. Myslela som si, že existujú len 4 kolekcie – jar, leto, jeseň, zima. Do tejto chvíle. Podľa všetkého ich je nespočetne veľa. Tým, že chcú stále viac a viac zákazníkov, musia vyrábať kolekcie častejšie.

H&M, Zara, Mexx, Mango, Bershka – obmieňajú svoj sortiment vo výkladoch viackrát než je obvyklé, vďaka čomu býva ich ponuka maximálne pestrá a svieža. Rýchlou zmenou nám dávajú na vedomie, že to, čo dnes vidíme v regáloch, už zajtra nemusí byť k dispozícií a nútia nás tak nakupovať ihneď. Zjavne to zaberá.

Oblečenia je stále viac a je stále lacnejšie, pretože sme zaň ochotní utrácať stále menej a menej. A tak sa používajú lacnejšie materiály, zjednodušujú strihy, využíva sa lacná pracovná sila a predovšetkým sa vyrába v horšej kvalite a s myšlienkou, že odev má byť braný ako vec na jedno použitie. A tak nám napr. sveter dlhšie než pár nosení jednoducho vydržať nemá. A my to vieme. Vieme, že kvalita oblečenia je mizerná, ale aj tak je pre nás dostačujúca. Nízke ceny nás nenútia starať sa o toto oblečenie. Keď sa nám na nohaviciach pokazí zips alebo sa nám odtrhne gombík, my si tieto nohavice neopravíme sami, kúpime si predsa nové. Už nevieme oceniť kvalitnú remeselnícku prácu.

Existuje však aj druhá alternatíva. Výroba oblečenia stojmi. Ak by sa vyrábalo strojmi, nebolo by to ekonomicky výhodné pre majiteľov jednotlivých značiek. Stroje sú veľmi drahé, no ručná práca dostupná a „lacná“.

Z nej vzniká lacný tovar. Chápe sa ako vec, keď do jej ceny nie je zarátaný ľudský život. Toto je na tom tá najkrutejšia realita. Ani len nechcem pomyslieť na to, keby moja rodina mala takto pracovať za cenu svojho života. Majitelia vôbec neberú ohľad na svojich pracovníkov, pretože im je jedno, či v tých podmienkach, ktoré sa ani nedajú nazvať podmienkami, vyhasne tisícky ľudských životov. Veď ich môže nahradiť mnoho iných!

Na vine sme všetci. My, ako spotrebitelia, ktorí chceme každý rok nové a nové oblečenie a chceme ho čo najlacnejšie. Na vine sú reťazce, ktoré lacné oblečenie vyrábajú a predávajú.

Stav módneho priemyslu je z hľadiska spoločnosti a životného prostredia veľmi aktuálnym problémom a jeho riešenie je na nás. Bohužiaľ ani v momente, keď si kúpime drahšie oblečenie nám nikto nezaistí, že bolo vyrobené v dôstojných podmienkach a ten, kto ho šil za neho dostal riadne zaplatené.

Je to začarovaný kruh. Ako sa z neho dostaneme von? Ako sa môžeme stať viac uvedomelí spotrebitelia? Pestovať v sebe zmysel miery vo svojich želaniach, kupovať miestne produkty, kupovať menej, kupovať oblečenie od nezávislých návrhárov. Začať treba hneď teraz. A v prvom rade – od seba!

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s