Nesťažujme sa na Slovensko …

Často sa človek zamýšľa a konštatuje to, že život na Slovensku je zlý. Platy sú nízke, životná úroveň tiež a len tí bohatší povedia, že nie som na tom až tak zle. Platy sa pohybujú okolo 500-600€ v priemere a aj tak sa sťažujeme. Priznám sa, že aj ja si myslím, že ľudia by si za svoju prácu zaslúžili viac. Včera som mal možnosť pozrieť si tento film a uvedomil som si, že Slovensko nie je až takou zlou krajinou a že krajiny tretieho sveta sú na tom podstatne horšie.

Keď chodím na nákupy oblečenia, v priemere 4-5 krát za rok, hľadím najmä na cenu a na to ako daný produkt vyzerá. Až po pozretí tohto dokumentu si kladiem otázku : ” Ako to tričko z H§M môže stáť len 5€ ??” Tie ženy, ktoré šijú tie tričká predsa robia v katastrofálnych podmienkach a každý normálne zmýšľajúci človek, by si ani nebol pomyslel, v akých podmienkach a za aké peniaze tie ženy pracujú v továrňach.

Ľudia majú rôzne sny, niektorí chcú drahé autá, luxusné domy s bazénom. Mnoho mojich priateľov často povie vetu: ” Ach, prečo som sa narodil na Slovensku.” Konštatujem, že som rád, že som Slovákom a žijem tu. Neviem si predstaviť, aké by to bolo žiť niekde v Bangladéši, Číne, Indií alebo Haiti. Drú svoje ruky a nohy pomaly každý deň v práci za 2 doláre na deň. Pre porovnanie na Slovensku za rovnakú prácu dostanú šičky 2€ na hodinu, nie za deň. Trochu na zamyslenie, však?

V dokumente Skutočná cena ma zaujal príbeh slečny Shimy, ktorá robí v jednom textilnom podniku a prakticky rozpráva to, v akých podmienkach pracuje, aký plat dostáva a hovorí aj o svojej rodine. Zarobí okolo 200 dolárov, minimálnu mzdu.S rodinou sa vidí raz do roka, čo si ja 20-ročný chalan neviem predstaviť.  Ako by ste my na Slovensku vyžili? Dokázali by sme to vôbec? Dokázali by sme pracovať v podmienkach, ktoré hraničia s bezpečnosťou? Vydržali by sme pracovať v budove, o ktorej sami viete že sa zrúti a vaši nadriadení vám nakážu zostať a pracovať a následne zomrie viac ako tisíc vašich kolegov?

Na záver tejto úvahy chcem povedať pár viet. Keď najbližšie pôjdem na nákupy, pozriem sa na lístok, kde je napísané odkiaľ to tričko je vyrobené. Dobre sa zamyslím nad tým, či si ho vôbec kúpim a nekúpim si radšej tričko za 20€ Fair Trade. Želám si, aby sa svet v tomto zmenil, aby mal KAŽDÝ človek právo na dôstojný život a nemusel rátať centy, aby prežil.

A keď pôjdete v blízkej dobe na nákupy, tak sa zamyslite, či sa vám to tričko za 5€ naozaj oplatí …. PEACE BE WITH YOU!

 

Pridaj komentár

