Jeden človek svet nezmení

“Šaty robia človeka” – slová, ktoré mi napadnú ako prvé, keď hovoríme o móde. Jednoduchá veta, ktorá sa svojou pravdivosťou zakorenila do povedomia mnohých z nás. Vravím o pravdivosti, no nemýlim sa? Naozaj sa dôležitosť človeka vníma na základe toho, čo má na sebe?
Buďme k sebe úprimní.
Hovorím áno.
Trikrát áno, miliónkrát áno.
Bohužiaľ.
Materiálne veci, najmä ich množstvo, ktoré by malo byť, povedzme si na rovinu, čo najväčšie, aby sa človek stal človekom hodnotným, obľúbeným, slávnym, obdivovaným. A pri tom veľká časť ľudí, závislých na nakupovaní, najnovšej móde či najvychytanejších módnych trendoch ani nevie, aké veci predchádzajú tomu, aby vôbec móda alebo oblečenie, samo o sebe, mohli existovať.
Ani ja som nevedela. O téme “fast fashion” som sa dozvedela až vďaka dokumentu, ktorý som mala možnosť pozerať na vysokoškolskej prednáške. Teraz už viem. Viem, čo predchádza výrobe oblečenia, viem, že veci, ktoré sú vykonávané, ktoré sa dejú, sú veci zlé, nepekné, strašné, kruté. Že ľudia trpia.
A teraz sa sebecky opýtam: “Zmení to nejako môj postoj? Zmení to môj návyk? Prestanem sa snáď obliekať?”
Buďme k sebe úprimní.
Hovorím nie.
Trikrát nie, miliónkrát nie.
Bohužiaľ.
Výroba sa nezastaví, móda bude naďalej napredovať, utrpenie ľudí pretrvávať. Smutné, ale pravdivé.
Jeden človek svet nezmení.
Ani tisíc, ani milión.
Pretože vždy sa nájde niekto “zlý”.

Pridaj komentár

