Fast fashion – čo môžeme proti tomu urobiť ?

Keď som prvýkrát počul o tomto pojme, priznám sa že som vôbec netušili o čo ide a predstavoval som si pod ním rôzne nezmysly. Avšak potom som si pozrel dokument The true cost. A až po zhliadnutí tohto dokumentu som pochopil pravý význam fast fashion. Bolo to pre mňa naozaj zaujímavé zistenie, čo všetko a aká dlhá cesta sa skrýva za mojim tričkom čo mám na sebe. V skratke som tušil, akým výrobným procesom muselo prejsť, kým som si ho obliekol na seba, ale zistené detaily z daného dokumentu ma naozaj zaskočili.

Tento dokument, podľa môjho názoru, perfektne poukázal v deväťdesiatich minútach na podstatu dnešnej ekonomiky a fungovania obchodu vo svete. Ukázal uzavretý a nekonečný kolobeh medzi ľudskou chamtivosťou a hlúposťou k prírode, zdraviu, ľudskosti a základnej etike. Tých deväťdesiat minút mi ukázalo, že tento kolobeh sa rozrastá už niekoľko desaťročí, skrytý pred zrakmi obyčajnej a nezaujatej verejnosti, čiže konzumentov, zákazníkov. Rozrastá sa tak rýchlo, ako počet mŕtvych, zranených či chorých robotníkov v továrňach alebo ako skládka s nadbytočným a nepoužiteľným oblečením na mieste, kde mohla byť pred tým nádherná zelená lúka.

Po posledných záberoch dokumentu a uvedomení si, čo som vlastne práve videl, sa mi tlačili na jazyk mnohé jednoduché otázky. Prečo ? Načo ? Ako ? A hlavne do kedy? Prečo to vlastne tie obrovské firmy robia? Prečo to väčšina tých zamestnancov toleruje? Ako sa to tým veľkým firmám podarilo ? Na väčšinu mojich otázok som dostal odpoveď už z filmu, kde to bolo vysvetlené naozaj podrobne, aby to pochopil aj ten, kto práve platí za svoj dvadsiaty pár topánok, ktorý si zbytočne kúpil za posledný pol rok.

Avšak mojou najdôležitejšou otázkou je, kto v skutočnosti môže za to  že sa ten vraždiaci a nekončiaci kolobeh stále zrýchľuje a rozrastá ? Za odpoveďou na túto otázku by som sa pokojne mohol ísť pozrieť do zrkadla, tak isto ako každý jeden z vás. Pretože podľa mňa sme hlavným problémom my. Ľudia, zákazníci, konzumenti. Za tie desiatky rokov sme si tak zvykli na určitý štandard, komfort a možnosť z nekončiaceho výberu šiat a oblečenia, že to už berieme ako samozrejmosť a súčasť našich životov. Už naše nenarodené deti majú plné šatníky šiat a to platí pre každého jedného z nás.

Na druhú stranu je chvályhodné že sa o tomto probléme ľudia môžu dozvedieť. Je lepšie neskôr ako nikdy. Ale ako to môžeme zastaviť ? Ako proti tomu môžeme bojovať ?   Čo proti tomu môžeme urobiť ? Podľa mňa nič. A ak aj áno, tak veľmi pomaly a veľmi málo.  Tie obrovské firmy ktoré z toho profitujú majú takú moc, že by vyhrali každý súdny proces a žiadne protesty ani štrajky by ich nezastavili, pretože sú po toľkých rokoch zaslepené bohatstvom a mocou. Mocou manipulovať ako so svojimi pracovníkmi, tak aj so zákazníkmi. Proste sa nestane, žeby si ľudia prestali kupovať oblečenie a tie spoločnosti to vedia.

Napriek tomu by som tento dokument odporučil pozrieť naozaj asi každému. A hlavne aj kompetentným ľuďom v tých obrovských korporáciách. Lenže najhoršie na tom je to, že práve im je to jedno. 

Pridaj komentár

