Fast fashion

Problematike Fast fashion sa bez svojho vedomia venujem už dlhšiu dobu. Vždy ma zaujímala móda. Ako sa tvorí, jej história, všetky najnovšie módne trendy. Nikdy som sa však nezamyslela nad tým, že tento problém je omnoho väčší, ako sa na pohľad zdá. Táto problematika sa týka každého z nás, všetci sa predsa obliekame. Ale dá sa v dnešnom svete, ktorý je tak veľmi zameraný na výzor a na to čo máme oblečené naozaj zabrániť ‘rýchlej móde’ ?

Čo si ako prvé všimnete, keď po prvý krát stretnete človeka ? Po počiatočnom obzretí samotného človeka, sa všetci rýchlo vrhneme na rýchly ‘once-over’. Čo to má oblečené? Nie je to tričko príliš kvetinové? Nie sú tie džínsy príliš obtiahnuté?

Mám pocit, že to čo má človek oblečené niektorých ľudí pohoršuje viac ako to, ako sa správa. A tu nastáva vec, ktorú som ja osobne nikdy nepochopila. Prečo sú ľudia tak neskutočne pohoršení tým, čo má človek oblečené. Ak mám byť úprimná, pokiaľ nenabehnete do školy nahý, pravdepodobne si nič zvláštne ani nevšimnem. Mám rada módu, no rada si so sebe myslím, že nie som otrokom módy. Nemusím hneď utekať do najnovšieho obchodu a kúpiť si kimono s čipkou, pretože tá a tá celebrita to mala na sebe na Coachelle, tým pádom to znamená, že ja ho musím mať tiež. Svoj šatník skladám na základných kúskoch, ktoré sú kvalitné a niečo vydržia. Pretože aký zmysel má kúpiť si tričko, ktoré stojí síce len pár eur a v danom okamihu vyzerá ako dobrá investícia, keď o 2 mesiace si budem musieť ísť kúpiť nové, pretože to staré je naozaj vhodné už len na utieranie prachu. Nejdem sa v tejto úvahe pohoršovať nad problémom zlých podmienok v továrňach a celkovému znečisťovaniu prostredia len kvôli výrobe oblečenia, pretože je to problém o ktorom nemám dostatok informácií. Nejdem o sebe po vzhliadnutí jedného dokumentu tvrdiť, že som na túto oblasť odborník a vymýšľať si rôzne spôsoby zmeny, ktoré by koniec koncov ani nefungovali.

Preto naozaj začínam od seba. Netvrdím, že prestanem nakupovať vo veľkých obchodných reťazcoch, pretože je to naozaj nemožné. Akú inú voľbu na Slovensku skutočne máme ? Treba však začať malými krôčikmi. Napríklad skúsiť ísť do secondhandu namiesto návštevy obchodného centra. Zobrať si znova použiteľnú tašku namiesto igelitových. Naozaj premýšľať pred tým, ako si niečo hodím do košíka. Preto pri najbližšej návšteve obchodu si dvakrát rozmyslím, či si ‘najnovší módny trend’ naozaj kúpim.

Pridaj komentár

