Fast fashion

Symbolicky nazvaný dokument The True Cost ukazuje, aká je skutočná cena oblečenia, z ktorého „civilizovanému“ človeku praskajú skrine vo švíkoch. Názov vyjadruje najmä všetko to úsilie na pozadí vynaložené na jeho realizáciu. Je to skrátka film, ktorý otvára konzumnému svetu oči a zároveň mu do nich prihadzuje za hrsť piesku, aby sa už konečne spamätal.

Módu som nikdy nesledoval, ale klamal by som, ak by som tvrdil, že ani mne sa v šatníku nepovaľujú veci, ktoré som na sebe nemal dobrých pár rokov. Nikdy som však s napätím nečakal na nové kolekcie pre každé ročné obdobie, pre ktoré by som rozbil železnú rezervu a svoju izbu premenil na sklad. Ako dosvedčuje dokument The True Cost, niekto tak predsa len robí a preto módne spoločnosti s miliardovými tržbami môj nezáujem zrejme netrápi.

Ako teda vyriešiť problém, že šička niekde v Bangladéši dostane mesačnú výplatu v cene dvoch obedov v klasickej reštaurácii? Natočí sa dokument, človek si povie „jáj, chudáci“ a všetko sa vráti do starých koľají? Mali by sa do toho oprieť predovšetkým príslušné úrady, ktoré na to majú právomoc a zakročiť. Svoj podiel, ako predísť „módnym mcdonaldom“, ale môže mať aj bežný divák. Bude jednoducho nosiť babkine svetre, čo dostal na Vianoce a prestane riešiť otázku, čo je momentálne in.

Dokonale navrhnuté marketingové kampane vytvárajú mienku, čo by sme v ktorý deň a v ktorú hodinu mali nosiť. Opantávajú obrovské masy ľudí, ktoré sa potom nahrnú do obchodov a nakupujú hlava-nehlava. A keď sa do toho primiešajú ešte „výhodné“ výpredaje, to je pre mňa ten najčírejší dôkaz konzumu. Ani módne relácie tomu práve nepomáhajú, keďže dať si na seba dvakrát to isté je už hotový škandál. Ľudia, zobuďme sa, inak nás spoločnosti síce pobláznia, ale my sa zbláznime.

Namiesto všetkých tých prehýrených nakupujúcich maniačok by v televízii mali vysielať práve tento dokument. Určite ho odporúčam každému, kto chytá absťák, keď už týždeň neurobil tržbu v H&M. Možno si dá potom pauzu aspoň na dva týždne…

ff

Pridaj komentár

