Fast Fashion

Je večer a ja práve pozerám v televízii reklamu na H&M. Musím uznať, že táto reklama je naozaj kvalitne spracovaná a vyžaruje z nej umelecký dojem spolu s túžbou, že oblečenie z tej reklamy musím vlastniť. Oblečenie, pri ktorom mám pocit, že ma urobí štastným, že vďaka nemu budem krajším a budem mať lepších priateľov. Nuž, takto na nás vplýva reklama. V druhom prípade riešime, ako budeme  v tom oblečení vyzerať a či zakryje všetky nedostatky, ktoré máme. No zvyčajne nejde ani o konkrétne nedostatky, ale o komplexy, ktoré si, my ľudia, vytvárame samy. Oblečenie a móda je takmer dokonalá vec, ale nezakryje jednu vlastnosť. Môžeme sa obliecť aj do tých najkrajších šiat, ale nezakryjeme nimi náš charakter. Priložme si ruku na srdce a pouvažujme nad tým, čo nás robí skutočne štastnými a čo má skutočnú hodnotu. Naozaj nás robí šťastným to, že si kúpime tričko, ktoré možno nikdy na seba neoblečieme a na druhý deň si ideme kúpiť ďalšie? Myslím, že nie. Je úplne normálne, že si občas kúpime peknú vec, ale nie je normálne nakupovať stále. V tej reklame ukázali len obal, určitú časť, len to pekné, to, čo chceme vidieť, pretože realita by im poškodila meno, ktoré si za tie roky vybudovali. V ekonomike je prebytok tovaru, ktorý niekto musí vyrábať a prebytok odpadu, ktorý neskôr zničí aj obal. Úprimne, zamýšľame sa niekedy nad tým, ako sa to oblečenie vyrába, alebo čo všetko sa musí obetovať pre našu slasť ? Masová výroba si vyžaduje svoje obete, ktorou trpia obyvatelia chudobnejších štátov, ale aj naša Zem. Chemikálie zavlažujú bavlnu, ktorá spôsobuje kožné ochorenia a znečistenie prírody, predovšetkým vodu, ktorá odteká do jazier. Vyšívacie dielne nie sú udržiavané a nespĺňajú základné podmienky pre prácu. V týchto dielňach sa pracuje nonstop bez použitia etickej morálky. Pracovníci dostávajú minimálnu mzdu, za ktorú majú problém uživiť seba a nie to ešte celú rodinu. Dielne sú popraskané, sú na pokraji zrútenia. V minulosti už spadli budovy, v ktorých pracovali stovky zamestnancov. Móda prináša veľa obetí, ale tie najhoršie, sú ľudské životy. Ľudia, ktorí tam viac nechcú pracovať, sú krvavo zbitý . Niekedy musia pracovať aj dva dni vkuse, aby vyrobili veľa tovaru, ktorý sa potom odváža do rozvojových krajín. Tento tovar je lacný a dostupný pre každého z nás, ale akú má skutočnú hodnotu? Tá sa, žiaľ, nedá vyčísliť. Návrhári a riaditelia týchto značiek vôbec neriešia súčasný stav a ide im len o zisk. Smutnou správou je, že sa to netýka len módy, ale každého masového tovaru, ktorý sa vyrába. Reklama je reklama, ale nie je reálna. Všade sa len rozpráva o zmenách, ktoré vôbec nenastanú. Nezatvárajme si oči pred realitou, pretože iba tak vieme spraviť krajší svet.

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s