Asi naozaj začnem od seba.

Áno, priznávam sa, keďže som študentka takmer nonstop bez peňazí, šatím sa prevažne takýmto typom oblečenia. Veď keď na vás žmurká tričko z výpredaja za 3 eurá, no nekúp si ho. To, že si ho oblečiem možno 2-3 krát za život, mi vtedy nenapadne, veď predsa je to výhodná kúpa.


Ale výhodná pre koho ? Jedine tak pre obchodný reťazec. Je až neuveriteľné, koľko násobne sú predražené tie všetky kusy látky v obchodoch. My sa tešíme, že kúpime niečo v zľave, no v skutočnosti obchod stále ešte na tom zarobí aj keď vybrané oblečenie zlacní napríklad o 40% .

maxresdefault (1)

Po pozretí dokumentu True cost som si začala uvedomovať pravú hodnotu tohto oblečenia. Na to aby sme si my mohli nakupovať lacné oblečenie, sú využívané tisícky ľudí, ktorí dostanú smiešne 2-3 doláre denne. Pracujú od rána do noci, aby stihli vyrobiť čo najviac kusov odevu do našich šatníkov. V Bangladéši takto využívajú kopy ľudí, keďže tam nie je stanovený dôchodkový vek či nejaký zákonník práce. Majitelia fabrík, tí sa k týmto ľuďom správajú ako k zvieratám alebo ako k strojom, pritom sú to ľudské bytosti ako my všetci.

Ďalšia vec, ktorú som sa vďaka tomuto filmu dozvedela bolo to, že len za rok 2014 sa udiali tri zo štyroch najväčších tragédií v módnom priemysle – čo je nemysliteľné. Pri týchto nehodách zahynuli tisícky ľudí a zranených môžeme rátať na stovky. Zaujímavé je, že predtým ako sa zrútila taká Rana Plaza, majiteľ vedel, že budova nie je staticky v poriadku a že sa môže hocikedy hocičo stať. Napriek tomu mu neprekážalo, že tam denne chodia pracovať  tisíce ľudí, ktorí môžu zahynúť. Bohužiaľ, na túto jeho nedbanlivosť a chamtivosť nakoniec naozaj doplatili ľudia ktorí tam prišli o život. Prišli o život pre pár drobných a kvôli kusom látky.

Rana-Plaza

Vďaka tomu som si povedala, že už sa nenechám zlákať výpredajmi a výhodnými cenami. Budem sa snažiť si vždy rozmyslieť, či sa mi daný kus oblečenia naozaj oplatí kúpiť a či ho budem aj nosiť. A tým teda začínam od seba, nech mám pocit, že patrím k ľuďom ktorí nepodporujú zdieranie pracovníkov v Ázii.

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s