Konzumná spoločnosť

„Dnešný človek žije z plienenia sveta, sýti sa lacným pozlátkom a haraburdím, hodnotou je príjemný pocit z vlastnenia novej veci.“ (Baker Brownell, americký filozof)

To sú slová amerického filozofa, ktoré vyslovil už pred viac ako päťdesiatimi rokmi. Avšak dnes je ich posolstvo oveľa aktuálnejšie, ako kedykoľvek predtým. Pre mňa tieto slová dokonale definujú dnešnú konzumnú spoločnosť, ktorej obeťou je každý z nás. Stali sme sa otrokmi spotreby, módy a luxusu. Na svet prichádzame ako bytosti, ktoré potrebujú jedlo, spánok a ľudskú spoločnosť, no zomierame zahltení množstvom pozlátka vybudovanom z ľudských mozoľov.

Naše potreby sú žiaľ determinované všadeprítomnou reklamou, vďaka ktorej úplne zabúdame na tradičné hodnoty. Ľudia sú zaslepení tým, čo vidia v televízii, časopisoch či na internete, no len málokedy sa zamýšľajú nad tým, čo všetko stojí za každým produktom na trhu. Vďaka konzumu sa stávame stále viac nehumánnymi a zatvárame oči nad dôsledkami nášho povrchného a materialistického myslenia. Je pre nás ľahšie ignorovať fakt, že sú miesta, kde ľudia prežívajú svoje životy hlboko pod hranicou chudoby, kde sú odkázaní na prácu v neľudských a zdravie ohrozujúcich podmienkach, než zmeniť náš spôsob života a vystúpiť z davu. Pre trh sú títo ľudia len akýmsi bezvýznamným nástrojom, prostriedkom na dosiahnutie čo najvyššieho zisku. Nadmerná spotreba však neničí len ľudí, ale postupne zabíja celú našu planétu. Dnes žijeme vo svete, ktorý je plný nálepiek eko či bio. Otázkou však zostáva, prečo sme zašli tak ďaleko, že musíme označovať tú menšinu veci, ktoré neničia svet okolo nás. Nemalo by to byť snáď samozrejmosťou pre každý produkt? Nehovoriac o tom, že prívlastok eko sa dnes stal akýmsi marketingovým ťahom, ktorý je hojne využívaný nie pre záchranu našej planéty, ale pre hromadenie zisku.

Je každého osobným rozhodnutím, či zmení svoje zmýšľanie, prehodnotí svoje hodnoty a prispeje svojím presvedčením k zmene, ktorá môže znamenať tak veľa. Ak hľadáme inšpiráciu, kde začať, zaujímavým a jednoduchým príkladom pre náš môže byť   Medzinárodný deň nenakupovania (28. novembra). Prvýkrát bol iniciovaný a oslavovaný v roku 1992 Kanaďanom Tedom Davom vo Vancouveri. Tento deň upozorňuje na negatívne dopady nakupovania na životné prostredie, naše zdravie, ale aj samotný život. Tento deň nabáda k tomu, aby sme sa aspoň raz za rok vzdali konzumu a venovali náš čas sebe, rodine alebo priateľom.  Takýchto dní by však malo byť o veľa viac a prvým môže byť už dnešok…Nezabúdajme, že aj mála zmena sa počíta.

 

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s