Módne sebectvo

Uznávaný módny návrhár Christian Louboutin jedného dňa povedal: ,,Móda by mala byť formou úniku, nie väzenie.“ Áno, všetci dobre vieme, že by sme sa nemali nechať príliš unášať aktuálnymi trendmi, pachtiť po každej módnej vychytávke, či iných materiálnych statkoch, napokon ide hlavne o využiteľnosť, o účel. Napriek tomu, že každý z nás vie o logických argumentoch, ktoré by nás mali brzdiť v nakupovaní a prehnanému konzumu, dnešná doba nás akosi naučila plniť si svoje prvoplánové túžby tu a teraz za najnižšiu možnú cenu. Každý deň sa nájde nejaká príležitosť, ktorá je pre nás určitým spôsobom dôležitá, či už je to rande, pohovor alebo piatková párty. Otvoríme šatník, ktorého kúsky už dôverne poznáme, no nemajú takú iskru ako tie nepoznané vo vysvietených výkladoch obchodov. Žiadny problém, stačí zbehnúť do najbližšieho nákupného centra a zobrať prvý kúsok pod prijateľný limit povedzme tridsať eur, ktorý rozbúcha naše srdce a privodí pocit, ktorý chceme mať. Pocit výnimočnosti, aktuálnosti, atraktívnosti a pocit, ktorý pominie. Bohužiaľ v dnešnom konzumnom a materialisticky orientovanom svete, pod ochrannými krídlami kapitalistickej ekonomiky sme sa stali zotročenými panáčikmi, ktorí si kupujú veci, aby zaujali ľudí, ktorých nemajú radi. Sme generácia, ktorá si potrebuje neustále dokazovať že je lepšia, modernejšia, aktuálnejšia atď. Stačí si vyskladať outfit, odfotiť sa na jednu zo sociálnych sietí a ste v pomyselnej a niekedy dosť tvrdej súťaži o menovku in alebo out.

Zamysleli sme sa však niekedy nad tým, komu toto praveké uspokojovanie vlastného ega najviac ubližuje? Ak máte pocit, že my sme tí, ktorých zotročila sila propagandy a sme pomyselní väzni všadeprítomnej módy, ste na omyle. Samozrejme, pokiaľ nie ste jedným zo zamestnancov v továrňach patriacich módnym gigantom. Títo ľudia totiž doslova otročia v neľudských podmienkach a dennodenne sa boja o vlastný život, len preto aby sme mali my a zvyšok sveta nové módne kúsky visiace v našich preplnených skriniach. Čo by sa stalo ak by bola móda zastrešená nejakým zákonným označením ako napríklad cigarety? Čo ak by na veciach bol napísaný proces ich vzniku, krv ľudí pracujúcich v továrňach a namiesto moderných potlačí, fotky žien trpiacich rakovinou len kvôli našej módnej nenásytnosti? Nikto nevie ako by sa zmenili naše nákupy, no jedno je isté. Každý z nás by si dva krát premyslel, či chce mať na tele pomyselnú krv a utrpenie ľudí na druhej strane sveta. Ak zalamujete v tomto momente rukami s tým, že ako malá ryba v oceáne s tým nemôžete nič robiť ako aj s inými globálnymi problémami, nemáte úplnú pravdu. Je naozaj veľmi smutné, že nízko nákladové módne giganty ako napr. ,,značka“ H&M s nepredstaviteľným celosvetovým obratom, nie je schopná resp. natoľko sebecká a pažravá aby zabezpečila svojim zamestnancom vhodné a hlavne ľudské podmienky. A čo je najsmutnejšie, k svojim zamestnancom sa správa v podstate ako k zverom, len preto aby nasýtila nás tie skutočné nenásytné zvery.

Nie je to hlúpe správať sa ako hyeny pachtiace každý jeden deň po uspokojení vlastného ega a zaistení prchavého šťastia vďaka oblečeniu? Nikto od ľudí nechce aby prestali úplne nakupovať a obmedzovali svoje základné aj vedľajšie potreby. Dá sa povedať, že žijeme v relatívne slobodnom svete, kde máme možnosť voľby. Nie je predsa tak ťažké striedmejšie nakupovať, triediť nepoužívané veci a uistiť sa kde skončia. Žijeme predsa v hypermodernom svete, kde je všetko „ekofriendly“ strašne in, prečo sa týmto heslom teda neriadiť aj v oblasti módy, preveriť si produkciu značky a hľadať alternatívy. Nezotročujme samých seba vlastnou nenásytnosťou, ktorá vedie k zotročovaniu ľudí po celom svete, ktorí produkty vyrábajú. Prestaňme si hlúpo kompenzovať vlastné nedostatky a neuspokojené túžby. Ako povedala Coco Chanel: „Módu si môžete kúpiť ale štýl musíte mať,“ takisto ako srdce a zdravý rozum.

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s