Fast fashion – novodobý trend

Poznáte pojem „fast fashion? Alebo v preklade „rýchla móda“? Je to štýl, akým dnes funguje módny biznis. Trendy po objavení na módnych mólach dokážu výrobcovia v rekordne krátkej dobe nasťahovať do obchodov. Sortiment v obchodoch sa taktiež často obmieňa a očakáva sa, že zákazník nový nákup rýchlo „strávi“ a pobeží si pre ďalší. Konzument nakupuje nie sezónne ale celoročne. Cieľom je, aby sa kolobeh odevného priemyslu točil čo najrýchlejšie, a samozrejme, aby boli čo najvyššie zisky. Veď presne o to v tejto brandži dnes ide. Za všetkým sú peniaze.
Ľudia majú plné skrine vecí, ale aj tak im každé ráno behá mysľou veta: Nemám si čo obliecť! Väčšina z nich uprednostňuje stovky tuctového oblečenia, ktorého kvalita nestojí za zmienku, pred menším počtom, ale naozaj kvalitným oblečením. Za všetkým ale stoja reklamy a verejné prezentovanie takzvaných fast fashion reťazcov, ktoré nosí naša obľúbená Rihanna či David Backham. A kto by nechcel byť ako oni? Veď koľko ľudí nakupuje „odpad“, pretože si v časopise alebo na internete prečítali, že by boli inak „out“? Snažia sa byť „in“ a kráčať s dobou za každú cenu. Výpredaje z obchodov na nich kričia každú chvíľu. Ak nejde o letný výpredaj, tak sezónny, ultra či likvidačno-výhodný. Jednoducho sa tam musia ísť pozrieť, veď zľavy sú zľavy. Nakupujú oblečenie zbytočne len preto, lebo je v zľave. Nevadí, že sa im možno vôbec nepáči alebo ho majú na sebe dvakrát a potom ich omrzí. Do pol roka ho jednoducho vyhodia. Buď sa zničí postupným praním, lebo je nekvalitné alebo zistia, že ho nemajú k čomu nosiť.
Čo keby sme vytriedili svoju skriňu? Vyraďme kúsky, ktoré sme nemali na sebe za posledný rok. Garantujem, že ak ste si to prúžkované tričko neobliekli doteraz, lebo vás rozširuje, už ho neoblečiete vôbec. Zabaľte to všetko do vreca a šup klopať na dvere najbližšej charity. Ak si svojím názorom nie ste istí alebo kupujte dookola to isté, nakupujte s poradcom, ktorý vás dobre pozná. Veci vždy skúšajte a vynechajte všetky tričká v akcií za dve eurá, ktoré beriete iba kvôli cene a nakupujte nie len drahé, ale zároveň aj kvalitné veci, ktoré budete s pýchou a láskou nosiť. Nebojte sa nových farieb, strihov či nezvyčajných kombinácii. Poobzerajte sa po nových kúskoch vo vintage obchodoch alebo second handoch – nie je to hanba. Hanba je kúpiť si tričko za dvadsať eur, ktoré vyrobilo v Kambodži desaťročné dievčatko.
Podľa prieskumov je módny priemysel druhý najšpinavší priemysel na svete. Má toho na svedomí veľa. Znečisťovanie planéty, globálne otepľovanie, kyslosť oceánov, rozširovanie púští, nízka kvalita produktov. Najsmutnejšie na tom sú však strašné podmienky pracovníkov v továrňach na výrobu oblečenia. Denno-denne pracujú so škodlivými a toxickými látkami, ktoré sa časom pre nich stávajú jedovatými. Ohrozujú ich zdravie na úkor biznisu niekoho iného. A to už ani nehovorím o pracovníkoch v Bangladéši a iných rozvojových krajinách kde je veľmi lacná pracovná sila. V továrňach pracujú okrem dospelých už aj deti a robia doslova za centy. Keďže ale prácu potrebujú aby dokázali uživiť svoju rodinu, veľakrát nemajú na výber. V tomto prípade si ale kladiem mnohé otázky. Nie je to akási forma zdierania ľudí? Nejedná sa o novodobé otroctvo?
A tak sa aspoň nachvíľu zastavme v tejto uponáhľanej dobe a zamyslime sa čo je naozaj dôležité nie len pre nás, ale aj pre našu krajinu a ľudstvo ako také. Nenechajme sa ovplyvňovať nátlakom médií, a uvedomme si skutočnú hodnotu oblečenia. Menší lokálni výrobcovia, väčší dôraz na kvalitu a šetrnosť k životnému prostrediu, väčšia starostlivosť o šaty, ktoré si zadovážime. Súčasné tempo a objem výroby a spotreby textilu sú naozaj dlhodobo neudržateľné. Preto pamätajme – kvalita vždy víťazí nad kvantitou.

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s